Inhoud
Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen. Een uittreksel is een verkorte versie van de volledige akte.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Een uittreksel van een akte van overlijden kan iedereen vrij verkrijgen.
Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31/03/2019 én jonger dan 75 jaar, wordt het recht op een afschrift beperkt tot:
de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad
de erfgenamen.
Iedereen heeft recht op een afschrift:
als de akte werd opgemaakt na 31/03/2019
als de akte werd opgemaakt vóór 31/03/2019 én ouder is dan 75 jaar.
Procedure
De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.
Je kan een afschrift of een uittreksel van een overlijdensakte aanvragen:
via het digitaal loket
op afspraak bij de dienst Burgerzaken.
Bewijsstukken
Als je het document zelf ophaalt:
jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
jouw eigen identiteitskaart.
Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.