Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Inhoud

Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen

  • plaats en datum van geboorte

  • adres

  • nationaliteit

  • de datum sinds wanneer je op het adres woont.

Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van jouw vorige adressen.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat (wanneer zij niet zelf deze gegevens kunnen raadplegen in het Rijksregister)
  • derden als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet.

Procedure

Er zijn vier verschillende versie die je allemaal digitaal kan aanvragen.

Je kan het attest ook verkrijgen bij de dienst burgerzaken.

Maak een afspraak

Bewijsstukken

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart

  • jouw eigen identiteitskaart.

Naar top