Inhoud
Het attest van verblijf voor een huwelijk kan je nodig hebben voor een huwelijk in het buitenland. Het attest bevestigt dat je als inwoner ingeschreven bent op jouw adres in jouw gemeente. Het vermeldt ook de datum waarop je ingeschreven bent.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jouzelf aanvragen:
- jij zelf
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Je kunt het attest van verblijfplaats met het oog op een huwelijk opvragen bij de dienst Burgerzaken.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
- het e-loket van deze website.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.
Wat meebrengen
Als je het attest zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.