Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
jouw identiteit online kan bevestigen
documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig
Opgelet: Het certificaat voor de elektronische handtekening vervalt na 10 jaar en kan niet worden vernieuwd.
De huidige identiteitskaart blijft een geldig fysiek identiteitsdocument. Als je de elektronische functionaliteiten niet gebruikt en niet op reis vertrekt naar het buitenland, is een hernieuwing van de kaart niet noodzakelijk.
Heb je na 10 jaar toch de elektronische handtekening nodig of reis je naar het buitenland, dan kan je jouw kaart gratis hernieuwen bij jouw gemeente.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloop, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:
als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
als je van naam of geslacht verandert
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Ga met jouw oproepingskaart en jouw huidige identiteitskaart naar jouw gemeente om de eID aan te vragen.
Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij jouw gemeente.
Maak een afspraak om een eID aan te vragen bij verlies of diefstal
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
Na 1 tot 2 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.
Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
Spoedprocedure
Heb je zeer dringend een nieuw eID nodig? Dan kan je deze bestellen via de spoedprocedure. Je maakt hiervoor een afspraak in het gemeentehuis. Vervolgens zijn er twee opties voor de levering:
Levering en afhaling in Brussel:
Gebeurt de aanvraag voor 15.00 uur? Dan wordt het eID dezelfde dag nog geleverd aan het gecentraliseerde loket op Koloniënstraat 11 in Brussel, binnen een maximumtermijn van 4u30 na de indiening van de aanvraag.
Gebeurt de aanvraag na 15.00 uur? Dan wordt de kaart de volgende werkdag geleverd aan het gecentraliseerde loket op Koloniënstraat 11 in Brussel.
Het afhaalloket in Brussel is geopend op de volgende tijdstippen:
Van maandag tot vrijdag: van 08.30 tot 18.30 uur
Op zaterdag: van 08.30 tot 12.30 uur
Levering en afhaling in de gemeente: het eID wordt samen met de pin- en pukcode geleverd vóór 14.00 uur op de eerste werkdag na de aanvraag, op voorwaarde dat de aanvraag vóór 15.00 uur gebeurde.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:
jouw oproepingskaart
jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
! Je hoeft geen pasfoto meer mee te brengen. Wij maken die voor jou aan het loket. Wens je toch een eigen foto mee te nemen, hou er dan rekening mee dat deze max. 6 maand oud mag zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Je kan ook een foto nemen in het gemeentehuis, daar staat een fotocabine.
Bij het afhalen van jouw eID:
jouw oude identiteitskaart
de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.
Kosten
22,50 euro bij een normale procedure
130 euro bij een spoedprocedure (D+1) (levering in de gemeente)
170 euro bij een extreme spoedprocedure (U+4u30) (levering in Brussel)