Akte van huwelijk

Inhoud

Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon en geldt als bewijs van de huwelijksvoltrekking. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar je in het huwelijk treedt.

Voorwaarden

De akte van huwelijk vermeldt:

  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten

  • de datum van het huwelijk

  • de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk

  • de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen.

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.

  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • jezelf

  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)

  • als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:

    • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende

    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad

    • jouw erfgenamen.

Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Je kan een kopie van de akte aanvragen:

Bewijsstukken

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart

  • jouw eigen identiteitskaart.

Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.

Naar top