Verlies of diefstal

Wat te doen bij verlies of diefstal?

  • Bij verlies doe je aangifte bij de dienst bevolking, bij diefstal doe je aangifte bij de politie.
  • Je krijgt een voorlopig attest; met dit attest kan je een nieuwe elektronische identiteitskaart aanvragen.
  • Je kan je elektronische functies laten blokkeren bij de betrokken diensten of via de helpdesk, 24/7 uur bereikbaar op het nummer 02 518 21 17 of via DocStop op het gratis nummer 00800 21 23 2123.
  • Indien je je kaart terugvindt, dien je zo vlug mogelijk contact op te nemen met de dienst bevolking die je kaart terug actief zet.
  • Als dit niet het geval is, word je automatisch terug uitgenodigd door de dienst bevolking; je brengt het attest van de politie mee samen met een pasfoto met witte achtergrond en 17,40 euro.

Codes verloren?

  • Er kan een nieuwe code worden aangevraagd door ondertekening van een formulier.
  • Een Puk-code wordt naar de gemeente gestuurd en je wordt telefonisch verwittigd; met de code wordt een nieuwe Pin-code aangevraagd.
  • Je kan de codes ook rechtstreeks bij het rijksregister aanvragen op http://www/ibz.rrn.fgov.be. Dit is gratis.

© 2017 Herenthout | Privacy | Contact