De klanten van Belfius, BNP Paribas Fortis, Fintro, ING en KBC kunnen er ook het saldo van hun rekening opvragen en geld storten.
Batopin is opgericht op initiatief van de banken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC en bouwt een nieuw, geoptimaliseerd netwerk van neutrale CASH-punten uit, die evenwichtig verspreid zijn over het grondgebied en geïnstalleerd worden waar de burger echt op zoek gaat naar contant geld. Alle eigen geldautomaten van de vier grootbanken zullen geleidelijk verdwijnen, om plaats te maken voor de beter gespreide, neutrale CASH-punten die gemakkelijk te herkennen zijn aan het vertrouwde Bancontact-logo.
Een nieuw netwerk van geldautomaten, uitgerold op de meest aangewezen plaatsen
Terwijl de samenleving almaar meer overschakelt op digitaal bankieren, stelt dit initiatief zich tot doel om in het hele land een optimale spreiding van geldautomaten aan te houden, zodat het voor elke burger mogelijk blijft om vlot aan cash geld te geraken.
De keuze van een nieuwe locatie is het resultaat van een zorgvuldig selectieproces om systematisch de meest aangewezen locatie te vinden.
De Bancontact CASH-punten worden daar ingeplant waar ze werkelijk nodig zijn en dat is niet noodzakelijk de plaats waar banken een agentschap huren. Ze komen op de plaatsen waar de consument cash geld echt nodig heeft en vaak langskomt: in winkelstraten, bij horecazaken, in stations enz. Het feit dat ze onafhankelijk worden van de banken biedt de mogelijkheid om de meest aangewezen plaatsen te selecteren en rekening te houden met waar mensen leven en werken, zich verplaatsen en hun aankopen doen.
Dat is dus ook het geval met het nieuwe Bancontact CASH-punt dat geplaatst werd in de Molenstraat 1/1.
Essentiële functies
Het gaat om een binnenruimte die plaats biedt aan 2 geldautomaten waar elke burger, ongeacht zijn bank, gebruik kan maken van de functies geld afhalen en pincode veranderen. Klanten van de partnerbanken kunnen er ook het saldo van hun rekening opvragen en geld storten.
Toegankelijk
De geldautomaten van de nieuwe Bancontact CASH-punten zijn uitgerust met een stembedieningssysteem dat slechtzienden begeleidt bij het afhalen van geld. Concreet plugt de gebruiker zijn koptelefoon in de audiopoort van het toetsenbord, waarna een stem haar of hem doorheen de verschillende stappen van de verrichting loodst. Het toetsenbord is in reliëf en er is gebruikgemaakt van brailleschrift opdat de persoon de verschillende onderdelen van het apparaat (zone voor het invoeren van de bankkaart, zone voor het aansluiten van de koptelefoon …) gemakkelijk zou vinden. Om veiligheidsredenen verduistert het scherm zodra iemand op het toestel een koptelefoon aansluit. Het toetsenbord kan ook bediend worden vanuit een rolstoel.
Optimale veiligheid
Alles is aanwezig opdat de gebruiker in alle rust zijn verrichting zou kunnen afhandelen. Het toetsenbord is uitgerust met een systeem dat anderen belet om over zijn schouder mee te kijken en in de spiegels boven het scherm kan de gebruiker volgen wat er achter zijn rug gebeurt.
Als zich tijdens de geldafhaling een probleem voordoet, kan contact opgenomen worden met de helpdesk via het nummer dat in de buurt van het CASH-punt uithangt. Voor wie haar of zijn kaart wil blokkeren, zijn ook de gegevens voor de Card Stop-procedure duidelijk uitgelegd op een poster.
De Bancontact CASH-punten beschikken 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 over cameratoezicht. Bij verdachte gebeurtenissen treedt een alarm met sirene in werking.
Het nieuwe Bancontact CASH-punt in Herenthout, praktisch:
- Adres: Molenstraat 1/1, 2270 Herenthout
- Aantal geldautomaten: 2
- Functies:
- Voor iedereen: geld afhalen, pincode wijzigen
- Voor klanten van de 4 partnerbanken: geld storten, rekeningsaldo opvragen
- Openingsuren: Elke dag van 06:00 – 00:00 uur