Enerzijds remmen de poorteffecten het verkeer richting het centrum af en vormen ze een fysieke aanduiding van de start van de zone 30. Anderzijds ontmoedigen ze het zwaar en doorgaand verkeer doorheen het centrum.
De nieuwe duurzame groene poorten worden vormgegeven met ruime plantvakken aan weerszijden van de weg. In de plantvakken voorzien we een kleurrijke en bloemenrijke onderbeplanting variërend doorheen het jaar, telkens in combinatie met een hogere boom. De plantvakken worden ’s nachts verlicht. De vrije doorgang bedraagt 4 meter. Fietsers fietsen voortaan mee door de poort, wat hun veiligheid verbetert.
De bedoeling is dat de poorten en het groen goed in het straatbeeld opvallen, wat de verkeersveiligheid bevordert. Verder zal het aanwezige groen aan weerszijden van de weg ook een verkeersremmend effect hebben.
Planning van de werken
Bij het vervangen van de poorten, worden de betrokken straten afgesloten. Ook de bussen van De Lijn volgen een omleiding.
- 6 t.e.m. 13 november 8 uur: Molenstraat - afgelopen
- 13 t.e.m. 17 november: Vonckstraat - afgelopen
- 20 t.e.m. 24 november: Jodenstraat
- TPV
- Lijn 151 (beide richtingen): De bushaltes Verbistlaan en Keulemansstraat worden niet bediend. De omleiding loopt via Vonckstraat - Itegemse Steenweg - Langstraat. De tijdelijke vervanghaltes zijn Vonckstraat, Langstraat en Schoetersstraat.
- 27 november t.e.m. 1 december: Bouwelse Steenweg
- TPV
- Lijn 513 (beide richtingen): De bushalte Gelderstraat wordt niet bediend. Er zijn geen tijdelijke vervanghaltes De omleiding loopt via Nijlense Steenweg - Gelderstraat.
De reizigersberichten van De Lijn worden ter plaatse uitgehangen.