Week van de valpreventie

Publicatiedatum: 17 apr 2019

Hilda, 76 jaar, is vorig jaar van de trap gevallen. Zij durft sindsdien de trap niet meer op en af, omdat ze schrik heeft om nog een keer te vallen.

Heb jij ook angst om te vallen? Je bent niet alleen; ongeveer één op twee 65-plussers heeft valangst.

Een val met een ernstig letsel als gevolg, kan valangst veroorzaken waardoor je misschien minder gaat bewegen. Hierdoor neemt je spierkracht en evenwicht af en vergroot net de kans om opnieuw te vallen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Als je bezorgd bent om te vallen, kan je hier de test doen.

Volgende tips helpen je om de vicieuze cirkel te doorbreken:

 

 

  • Blijf in beweging
    • Zit niet te lang stil en probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen
    • Vraag aan je huisarts een specifiek oefenprogramma met spierversterkende- en evenwichtsoefeningen.
    • Gebruik hulpmiddelen zoals een wandelstok of rollator indien nodig.
  • Bespreek je valangst met familie, lotgenoten, vrienden en/of een arts
  • Pas je omgeving en je gedrag aan
    • Vraag de buschauffeur om te wachten met vertrekken tot je zit.
    • Gebruik handgrepen, bv. in toilet of douche als steun.
    • Zorg voor voldoende verlichting. Doe bv. het licht aan als je ’s nachts opstaat.

Meer info? Ga naar www.valpreventie.be of vraag raad aan je arts.

De week van de valpreventie loopt van maandag 22 april tot en met zondag 28 april 2019.


© 2018 Herenthout | KBO 0207.502.004 |Privacy | Contact