Week van de Valpreventie

Publicatiedatum: 25 apr 2017

Van 24 tot en met 30 april 2017 is de zesde Week van de Valpreventie. We roepen iedereen op om stil te staan bij het vermijden van valincidenten. Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Zo’n valpartij heeft vaak nare gevolgen. Stoornissen in evenwicht, spierkracht en/of mobiliteit zijn enkele van de belangrijkste risicofactoren voor een val. Ze kunnen vermeden worden door regelmatig te bewegen. Dat is de beste remedie om valpartijen te voorkomen. Volg onze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier. Begin er vandaag nog aan!

Blijf actief

  • Beweeg dagelijks minstens 30 minuten bijvoorbeeld wandelen, zwemmen, werken in de tuin, spelen met de kleinkinderen.
  • Werk aan je evenwicht, spierkracht en lenigheid.
  • Beweeg in functie van je eigen mogelijkheden.

Ga voor een veilig huis

  • Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten.
  • Gebruik een veilige trapladder, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen.

Verzorg je voeten

  • Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten. Draag de juiste maat. De zool is best plat (zonder hakje) en met profiel aan de onderkant.
  • Loop niet op blote voeten of kousen en laat voetproblemen behandelen (eelt, ingegroeide nagels …).

Kijk uit met je ogen

  • Draag een bril als het nodig is en houd hem proper en binnen handbereik.
  • Zorg voor een regelmatige controle bij de oogarts.

Eet evenwichtig en gezond

  • Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor stevige botten en spieren. Je vindt calcium in vis, melkproducten en bepaalde groenten en fruit (broccoli, pruimen …). Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.
  • Beperk je alcoholgebruik.

Let op met medicijnen

  • Bespreek het gebruik van medicijnen steeds met je huisarts, ook als het gaat over pijnstillers.
  • Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen.

Voorkom duizeligheid bij het rechtstaan

  • Sta rustig recht uit bed of de zetel.
  • Haast je niet naar de bel of de telefoon.

Heb je moeite met je evenwicht? Ben je onlangs gevallen? Neem dan contact op met je huisarts. Meer tips en informatie vind je op www.valpreventie.be.

Publicatiedatum: 25 april 2017

 


© 2017 Herenthout | Privacy | Contact